На опасном месту

180966_155403294514433_7904529_nНа овај догађај из моје војно-летачке службе подсетио ме је пре неколико месеци мој друг и колега из 19. класе ВВА Никола Дукић, који је кризне 1974 године такође био на аеродрому Пула у саставу ЛБА која је користила наше извиђачке податке. У кризи су биле ангажоване војне снаге Италије и VI флоте са једне стране и делови сва три вида ЈНА на простору Истре и Словеније и северног Јадрана са друге стране.

Напетост између две суседне државе настала је због незадовољства италијанске владе границом са СФРЈ у рејону Трста и Горице, где су некада тј. до 1954 године постојале зоне „А“ и „Б“ што је детаљно описано у нашој првој причи под именом „Мрачна слика Европе“.

Та кризна ситуација је трајала за нас извиђаче од 30. марта 1974. године када је 353. иае узбуњена отпочела са праћењем поморских снага VI флоте и РМ Италије у Јадранском мору, па све до 12. априла 1974 године, када су бродови VI флоте напустили Јадран. Иначе, 353. иае је са 240. лбае, 790. трхе и 768. ппхе под командом 97. абр припадала поморској авијацији Југославије.

1024px-US_Sixth_Fleet_Logo_high_resolution_versionПраћење и извиђање поменутих снага одвијало се непрекидно 24 сата у почетку са аеродрома Ортјеш код Мостара, два-три дана са аеродрома Земуник код Задра, а највећи део активности одвијао се са аеродрома Пула извиђачким летовима изнад акваторије северног Јадрана где је и била највећа концентрација снага.

Снаге VI флоте и РМ Италије је сачињавало више врста ратних бродова од разарача, корвета, фрегата и миноловаца, па све до носача хеликоптера Иво Џима.

Југославија је активирала скоро целу флоту, део ваздухопловних снага и огромне копнене снаге у Истри и Словенији.

По завршеном размештању снага, отпочеле су обостране провокације при чему смо ми извиђачи изгледа правили највеће проблеме претпостављеним командама због повреда ваздушног простора Италије и простора изнад борбених пловила. Због тога смо сва тројица (командир јединице и нас два пилота) упозоравани од официра РМ и органа КРВ и ПВО да нас супротна страна за сада само прати и шаље протестне ноте. Наређено је да се морамо коректно понашати без изазивања противника. Противник је својим бродовима повремено залазио у наше територијалне воде. Наше мало командно место налазило се у једној просторији на аеродрому Пула. Било је опремљено само неопходним средствима везе и са простором за одмор. Храна је углавном била сува, а нисмо ни имали много времена за одласке у мензу.

Као припадници поморске авијације, извиђање и праћење поморских снага противника извршавали смо скоро искључиво на захтев и по плану команде РМ. Највећи број летова направили смо капетан Велковски Славе и ја за праћење носача хеликоптера Иво Џима.

У историји ратова и сукоба било је разних неспоразума и случаја који су резултирали великим крвопролићем. Мало је фалило да један мој извиђачки лет доведе до компликација у тако напетој ситуацији. Нас два извиђача смо непрекидно били у приправности и полетали смо на задатке по позиву са КМ РМ.

kamenjak3

Мислим да је био 6. април 1974. године - око 14.30 часова, када смо добили податке о рејону извиђања и сигнал за полетање. Када смо податке пренели на кодирану карту добили смо позицију рејона извиђања. Према подацима бродских или обалских радара, на позицији 20 км од рта Камењак у курсу 200 уочена су три неидентификована пловна објекта који повремено улазе у наше територијалне воде. Задатак визуелног извиђања из ваздуха био је да се бродови идентификују и бочним блиским прелетом упозоре  и стави на знање да су праћени. Пошто сам ја био на реду за извршење извиђања, командир ескадриле потпуковник Крстовић ми је издао задатак и наредио да одмах кренем на извршење. После полетања са аеродрома Пула са авионом ИЈ-21 Јастреб, долетео сам до крајње тачке рта Камењак одакле сам заузео задати курс и штоповао време. Извиђачка верзија Јастреба поред неколико камера за снимање, светлећих бомби за ноћ и фотобомби, друге опреме није имао. Зато, да би пронашли циљ на отвореном мору постојале су шеме за претраживање.

1363105

После непуна 2.5 минута стигао сам на прорачунату позицију и отпочео сам маневар тражења. Само што сам окренуо из курса 200 у курс 135 уочио сам лево напред (у 10 часова) мањи брод као да је био миноловац или корвета са пустим палубама као да нема никог на броду. Био је из састава VI флоте, а неколико стотина метара испред њега уочио сам још један, чини ми се - исти као први. Био сам на око 20 метара висине, а бродови које сам пронашао  били су у колони и кретали су се малом брзином у курсу 130-135.

Наставио сам лет са истим елементима и испред првог брода направио сам заокрет за 180 заузевши супротан курс од њиховог правца. Посматрао сам бродове и нисам видео да се нешто посебно дешава на њима. По прелету траверзе другог брода, после 5-10 секунди, кренуо сам у леви заокрет са намером да поновим бочно осматрање и евентуално бочно-косо снимање. На моје велико изненађење и узнемирење, када сам пролазио уздужну осу другог брода, на одстојању од око 700-800 метара, одједном су испред мог Јастреба почели да се дижу пут неба водени стубови 10-15 метара висине. Било их је 6-7 нисам баш сигуран. Наглим и оштрим заокретом заобишао сам то место и у први мах помислио „значи почело је“. Био сам убеђен да сам ја био њихов циљ. Међутим, у оном заокрету за избегавање позиције ватре крајем извиђачког ока у мору сам приметио неки предмет црвено-беле боје па сам одлучио да издаље мало боље погледам о чему се ради. Пажљивим посматрањем  видим да се предмет креће (што се види по беличастом трагу у мору). Била је то мета коју је на сајли вукао за собом онај други брод из колоне.

us-naval-mine-countermeasures-hunting-sweepers

То је то, помислио сам. Два брода на граници територијалних вода гађају мету. Спремао сам се да предам кодирани извештај визуелног извиђања у повратку према рту Камењак, кад` из сумаглице, која је честа на мору, "изрони" разарач који је био дубоко у нашим водама. Тада ми је било све јасно. Закључио сам да је разарач вршио десјтво на ону мету.

epa04998020 A handout photo released by the US Navy dated 25 May 2015 of the guided-missile destroyer USS Lassen (front) conducting a trilateral naval exercise with the Turkish and South Korean Navy in support of theater security operations in waters to the south of the Korean Peninsula. The destroyer USS Lassen sailed within 12 nautical miles of Subi Reef in the Spratly archipelago, one of the areas where Beijing has allegedly been building artificial islands, according to media reports on 27 October 2015.  EPA/NAVAL AIR CREWMAN EVAN KENNY / U  HANDOUT EDITORIAL USE ONLY

По слетању пожурио сам да дам усмени извештај командиру, а после тога следио је и писмени извештај. Долазећи на КМ командира одлучио сам да се мало нашалим. Када ме је упитао шта сам видео рекао сам за она три брода и повреду границе и додао да су дејствовали. За тренутак је спустио наочаре и видно изненађен упита ме: „Па јесу ли те погодили“?

- Ма, као што видите нису, јер су дејствовали на мету! - рекао сам. Благо ме је укорио за неозбиљност и наставио да доставља податке према командама.

Мислим да су у поменути рејон упућени ракетни чамци, али и без њих поменути бродови VI флоте су напустили наше територијалне воде, што је утврдио мој колега Славе који је након сат времена извршио контролно извиђање. На анализи са официрима РМ, неко је изнео став да је експлозије у води изазвала направа за разминиравање коју је вукао миноловац, а мине су поставили сами бродови VI флоте ради увежбавања. Ја сам се игром случаја нашао на тој позицији. Били су то ипак аутоматски топови са разарача.

Сећања-Драгослава-Спасојевића-10

После 40 година срео сам једног млађег колегу чијег имена нисам могао да се сетим који је кризне 1974 године био на служби у Пули и рекао ми како је његом пашеног више пута "лудио" због нас извиђача, јер смо у повратку са задатка пролазили поред острва Бриони где је он командовао са ПВО и био више пута у ситуацији да отвори ватру на нас, мислећи да је противник.

Драгослав Спасојевић, актер ове приче, пензионисани је пуковник авијације-пилот и члан је Удружења пензионисаних војних летача и падобранаца Србије (УПВЛПС)

Фотографије:

1. Никола Дукић, пуковник авијације у пензији, 19. класа ВВА, извор за фото: ФБ Звонка Хузјака
2. Знак 6. флоте америчке РМ, извор за фото:
3. Носач хеликоптера (ЛПХ-2) "Иво Џима", извор за фото:
4. Рт Камењак, извор за фото: https://jakaspletne.wordpress.com/mapa/
5. ИЈ-21 "Јастреб", извор за фото:
6. Дејство подводним минама, извор за фото:
7. Група америчких бродова предвођена разарачем, извор за фото: http://neurope.eu/article/us-navy-sends-warship-in-disputed-south-china-sea/